مباني نظري و پيشينه پژوهش (فصل دو)نیازهای روانشناختی چیست؟

دسته بندي : پیشینه تحقیق » نمونه پیشینه تحقیق
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ويرايش و آماده پرينت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏2-2-1 مقدمه
‏آدمی به عنوان موجود زنده، دارای تعدادی نیازهای فیزیولوژیکی پایه است که برای حفظ و بقای او باید ارضاء شوند. این نیازها، مثلاً نیاز به آب و غذا، در انسان و حیوان خاستگاه و ماهیت یکسانی دارند. اما آدمی با حیوانات رده‏‏های پایینتر از دو جنبه تفاوت دارد: نخست از این جهت که انسان این نیازها را به شیوه‏‏ای غریزی، یعنی با پیروی از الگوهای رفتاری خشک و ثابت ارضاء نمی‏‏کند. رفتار آدمی بی‏‏نهایت متغیر، متنوع و انعطاف پذیر است. تفاوت دوم در اینجاست که انسان به وسیله‏‏ی مجموعه‏‏ای از نیاز‏‏های ثانوی (یعنی نیازهای دارای ماهیت روانشناختی) برانگیخته می‏‏شود، نیازهایی که به جهات اجتماعی ایجاد شده‏‏اند و از یک فرد به فرد دیگر تفاوتهای زیادی دارند (کریمی، 1392).
‏نیاز یک مفهوم عمومی است که در زمینه‏های مختلف کاربردهای نسبتاً وسیعی دارد و بر حسب موارد، تعاریف متعدد از آن ارائه می‏شود. این تعاریف اگر چه یک نوع مفهوم یا احساس مشترک را نشان می‏دهد، با این وجود از مناظر و ابعاد مختلف ارائه شده است. نیاز در روانشناسی عبارت است از حالت محرومیت، کمبود و فقدان در‏ ‏ارگانیزم مانند کمبود غذا، آب و اکسیژن یا به طور کل کمبود هر حالتی که برای استمرار و ادامه حیات یک موجود زنده ضرورت دارد‏ ‏و برای بهزیستی فرد لازم است. کلیه موجودات زنده از سادترین تک یاخته تا انسان که پیچیده‏ترین و کامل ترین آنهاست دارای مجموعه‏ای از نیازها است‏ ‏(براندن . Branden
‏،2001، ترجمه‏‏ی قراچه داغی، 1380)
‏2-2-2 نیازهای روانشناختی:
‏هر وقت که فعالیتی نیازهای روان شناختی ما را فعال کند، به آن علاقه‏مند می‏شویم. وقتی که فعالیتی نیا‏ز‏های روان شناختی ما را ارضاء می‏کند، احساس خشنودی می‏کنیم. بنابراین، ما از احساس علاقه و خشنودی خودمان آگاه هستیم، اما علت مشغول شدن در محیط‏مان این است که نیاز‏های روانشناختی‏،‏ ما را فعال و ارضاء می‏کند (ریو، 2005، ترجمه‏‏ی سید محمدی، 1390)
‏2-2-3 ساختار نیاز:
‏نیازها انواع مختلفی دارند که می‏‏توان آنها در یک ساختار نیاز، سازمان داد.
‏1‏. نیازهای فیزیولوژیک (تشنگی، گرسنگی، میل جنسی) که به نحو‏‏ه‏‏ی عملکرد سیستم‏‏های زیستی وابسته هستند.

 
دسته بندی: پیشینه تحقیق » نمونه پیشینه تحقیق

تعداد مشاهده: 5958 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .docx

تعداد صفحات: 22

حجم فایل:63 کیلوبایت

 قیمت: 26,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل